Toimintaperiaate

eFlexFuel vastaa polttoainesyötöstä

eFlexFuel E85-muutossarjan toimintaperiaate

eFlexFuel-laiteen toiminta perustuu auton moottorinohjaukselta (ECU) tulevan polttoaineen ruiskutussignaalin muunteluun. Polttoaineen ruiskuttaminen tapahtuu täysin eFlexFuel-laitteen ohjaamana. Jokaista suutinta ohjataan erikseen. Näin laite mukautuu täydellisesti erilaisiin ruiskutustapoihin. Käytännössä etanolipolttoainetta pitää ruiskuttaa enemmän kuin tavallista bensiiniä. Tämä lisäys tehdään pitämällä suuttimia auki pidempään.

Ruiskutusajan muutos

E85-polttoainetta ruiskutetaan enemmän kuin tavallista bensiiniä. Lisäys E85-polttoaineella on noin 28 %. Lisäystä muunnellaan tankissa olevan etanolipitoisuuden mukaan. Lisäyksen tarve johtuu etanolin pienemmästä energiatiheydestä.

Automaattinen järjestelmä

Polttoaineen etanolipitoisuus määritetään polttoainelinjaan liitettävän etanolianturin avulla. Tämä tapahtuu täysin automaattisesti ilman viiveitä. eFlexFuel säätää ruiskutusajan reaaliajassa ja aina optimaaliseen arvoon. Käyttäjän ei tarvitse tehdä minkäänlaisia toimenpiteitä eikä säätöjä laitteistoon liittyen. eFlexFuel säilyttää moottorin alkuperäisen lambda-korjauksen ennallaan. Näin varmistutaan siitä, että moottori toimii valmistajan alkuperäisten säätöarvojen mukaan sekä päästöt pysyvät alhaisina.

Miksi käytämme etanolianturia laitteessamme?

Etanolianturi takaa tarkan tiedon polttoaineen etanolipitoisuudesta. Etanolipitoisuutta ei voida polttoaineessa todeta muulla tapaa varmasti ilman etanolianturia, kun kyseessä on E85-konversiolaite. Samaa etanolianturia, jota laitteemme käyttää on myös käytössä monissa tehdasvalmisteisissa flexfuel-autoissa. Esimerkiksi General Motors käyttää samaa Continentalin valmistamaa etanolianturia kuin mekin.

Kylmäkäynnistys

eFlexFuel on varustettu ulkoisella lämpötila-anturilla, joka ohjaa laitteen toimintaa lämpötilan mukaan. Näin laite helpottaa käynnistämistä kaikissa lämpötiloissa. eFlexFuel-laitteen käynnistysautomatiikka on toiminnassa moottorin starttauksen yhteydessä. Kylmissä sääoloissa starttausaika voi olla pidempi kuin lämpimällä säällä. Koneen lämmetessä ongelmat häviävät. Laitetta on testattu yli -30°C pakkasissa.

Auton käynnistyvyys voi heiketä pelkällä RE85:llä, koska konvertoiduissa autoissa ei ole uusien vm. 2011 tai sitä uudempien flexifuel-autojen teknisiä ratkaisuja, kuten polttoaineen esilämmitystä. RE85 on kuitenkin optimoitu palvelemaan Suomen olosuhteita ja auto käynnistyy kyllä kovillakin pakkasilla. Käytännössä huono kylmäkäynnistys tarkoittaa sitä, että normaalin yhden käynnistyskerran sijasta voi joutua 2-3 käynnistysyritystä tekemään. Monet autot käynnistyvät kuitenkin samaan tapaan kuin bensiinillä. Yksikään auto ei jää ns. ruutuun E85-polttoaineen heikomman syttymisen takia. Mikäli konvertoidun auton käynnistyvyys heikkenee pakkasilla, voi sitä helpottaa käyttämällä lohkolämmitintä tai lisäämällä tankkauksen yhteydessä RE85:n sekaan 5-10 % bensiiniä.

Huom! Heikompi kylmäkäynnistyvyys johtuu etanolipolttoaineen ominaisuuksista. eFlexFuel lisää automaattisesti polttoainesyöttöä, jotta moottorin käynnistyminen helpottuisi. Kylmäkäynnistykseen liittyvät ongelmat koskettavat myös monia tehdasvalmisteisia flexifuel-autoja.

Automaattinen kylmäkäynnistystoiminto

eFlexFuelissa on automaattinen kylmäkäynnistystoiminto, joka ottaa huomioon moottorin lämpötilan sekä käytetyn polttoaineen. Käynnistysparametrit ovat määritetty tuhansien käynnistysten perusteella satoja eri automalleja hyödyntäen.